تهیه سدیم آلومینات از هیدروکسید آلومینیوم

سدیم آلومینات از هیدروکسید آلومینیوم

تهیه سدیم آلومینات از هیدروکسید آلومینیوم و بالعکس

هیدروکسید آلومینیوم از منابع متعددی تهیه و تولید می شود. اگرچه مهمترین منبع تولید هیدروکسید آلومینیوم خاک بوکسیت است، اما این استخراج طی تشکیل واسطه هایی نظیر سدیم آلومینات انجام می شود. از سوی دیگر منابع استخراج دیگری نظیر نفلین سینیت و نیز برای تهیه هیدروکسید آلومینیوم نیز بکار گرفته می شود.

آلومینات سدیم یک ماده شیمیایی معدنی است که به عنوان منبع موثر هیدروکسید آلومینیوم برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و فنی استفاده می شود. آلومینات سدیم خالص (بی آب) یک جامد کریستالی سفید رنگ است که فرمولی به صورت NaAlO2, NaAl(OH)4 ، Na2O·Al2O3، یا Na2Al2O4 دارد. معمولا آلومینات سدیم تجاری به صورت محلول یا جامد در دسترس است. سایر ترکیبات مرتبط که گاهی اوقات آلومینات سدیم نامیده می‌شوند و با واکنش Na2O و Al2O3 تهیه می‌شوند عبارتند از Na5AlO4 که حاوی آنیون‌های مجزای AlO45-، Na7Al3O8 و Na17Al5O16 هستند که حاوی آنیون‌های پلیمری پیچیده هستند، و NaAl11O17، که زمانی به اشتباه تصور می‌شد فاز  β آلومینیوم است. اکسید.

همچنین آلومینات سدیم نیز با انحلال هیدروکسید آلومینیوم در محیط قلیایی قابل تولید است. در واقع با انحلال هیدروکسید آلومینیوم (Al(OH)3)  در محلول سود سوزآور (NaOH) تولید می شود. هیدروکسید آلومینیوم (گیب سایت) را می توان در محلول آبی 20 تا 25 درصد سدیم در دمای نزدیک به نقطه جوش حل کرد. استفاده از محلول های غلیظ NaOH منجر به یک محصول نیمه جامد می شود. این فرآیند باید در ظروف نیکل یا فولاد گرم شده با بخار انجام شود و هیدروکسید آلومینیوم باید با تقریباً 50 درصد سود سوزآور آبی بجوشد تا خمیری تشکیل شود. مخلوط نهایی باید در یک مخزن ریخته شود و خنک شود. سپس یک توده جامد حاوی حدود 70 درصد NaAlO2 تشکیل می شود. این محصول پس از له شدن در کوره دوار آبگیری می شود. محصول به دست آمده حاوی 90٪ NaAlO2 و 1٪ آب، همراه با 1٪ NaOH آزاد است.

آلومینات سدیم نیز از اثر هیدروکسید سدیم بر روی آلومینیوم عنصری که یک فلز آمفوتریک است تشکیل می‌شود. این واکنش پس از ایجاد بسیار گرمازا است و با تکامل سریع گاز هیدروژن همراه است. واکنش به صورت زیر نوشته می شود:

Al + 2NaOH + 2H2O → 2NaAlO2 + 3H2

سدیم آلومینات در تصفیه آب به عنوان مکمل سیستم های نرم کننده آب، به عنوان کمک منعقد کننده برای بهبود لخته سازی، و برای حذف سیلیس و فسفات های محلول استفاده می شود. در فناوری ساخت و ساز، از آلومینات سدیم برای تسریع انجماد بتن، عمدتاً در هنگام کار در هنگام یخبندان استفاده می شود. آلومینات سدیم همچنین در صنعت کاغذ سازی برای تولید آجر آتش نشانی، تولید آلومینا و غیره استفاده می شود. همچنین محلول‌های آلومینات سدیم واسطه‌ای در تولید زئولیت‌ها هستند.

از سوی دیگر هیدروکسید آلومینیوم از منابع آلومینات سدیم نیز قابل استحصال است. در واقع طی فرایند بایر که از خاک بوکسیت جهت استحصال هیدروکسید آلومینیوم استفاده می شود، بعد از واکنش خاک با محلول هیدروکسید سدیم و حذف نا خالصی های نامحلول، محلول آلومینات سدیم شکل میگیرد. این محلول در دمای خاص و با دمیدن گاز دی اکسید کربن قابلیت رسوب دهی هیدروکسید الومینیوم را دارد.

شرکت کیمیا ابتکار پویش پارس با تکیه  بر توان داخلی و بهره برداری از منابع با خلوص بالا، اقدام به تولید و رفع نیاز هیدروکسید آلومینیوم فرآوری شده در اندازه ذرات مختلف برای تامین نیاز صنایع گوناگون نموده است.

One thought on “تهیه سدیم آلومینات از هیدروکسید آلومینیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *