ژل هیدروکسید آلومینیوم

ژل هیدروکسید آلومینیوم

ژل هیدروکسید آلومینیوم

هیدروکسید آلومینیوم چیست؟ و ژل هیدروکسید آلومینیوم چه کاربردی دارد؟

هیدروکسید آلومینیوم یک نمک فلزی با خواص آمفوتریک است. این نمک فلزی در طبیعت در ترکیب برخی از مواد معدنی مانند گیبسیت، بایریت، نورستراندیت و دویلیت وجود دارد.

ژل هیدروکسید آلومینیوم چگونه تولید میشود؟

 هیدروکسید آلومینیوم همراه با هیدروکسید اکسید آلومینیوم AlO(OH)  و اکسید آلومینیوم یا آلومینا Al2O3 بخش اصلی بوکسیت سنگ معدن آلومینیوم را می سازد. در خط تولید، بوکسیت در هیدروکسید سدیم در دمای نزدیک به 270 درجه سانتیگراد حل می شود و هیدروکسید آلومینیوم از محلول رسوب می کند. محصول تازه رسوب داده شده ژلی تشکیل می دهد که در طول زمان متبلور می شود.

کاربرد های ژل هیدروکسید آلومینیوم

کاربرد های ژل هیدروکسید آلومینیوم

  • ژل هیدروکسید آلومینیوم کاربردهای قابل توجهی در زمینه های مختلف دارد. در زمینه داروسازی، ژل هیدروکسید آلومینیوم شناخته شده ترین آنتی اسیدی است که برای درمان زخم معده، سوزش سر دل و سوء هاضمه تجویز می شود. مزیت این ترکیب نسبت به سایر داروهای ضد اسید، حل نشدن هیدروکسید آلومینیوم در مایع معده است، بنابراین PH آن را به بالاتر از 7 را افزایش نمی دهد و از ترشح بیش از حد اسید توسط سلول های جداری معده جلوگیری می کند. علاوه بر این، اسیدیته غیر طبیعی معده را به دلیل ماهیت آمفوتریک آن خنثی می کند.
  • ژل هیدروکسید آلومینیوم همچنین به عنوان یک اتصال دهنده فسفات یک داروی موثر برای کنترل هیپر فسفاتمی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه است. در این بیماری، فسفات در خون انباشته می شود زیرا کلیه آنها قادر به فیلتر کردن و دفع فسفات از خون نیست. اما ژل های هیدروکسید آلومینیوم خوراکی می توانند جذب فسفات در خون را از طریق اتصال به فسفات در روده کاهش دهند.
  • نمک های آلومینیوم نیز به عنوان مکمل های دارویی در فرمولاسیون برخی از مسکن های بافری برای کمک به حل موثر ماده فعال آنها استفاده می شود. در بین NSAID ها، ترکیبات اسیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و آسپرین، به هیدروکسید آلومینیوم در دوز خود نیاز دارند تا از فرمولاسیون بهتر آزاد شده و به جریان خون برسند. Al(OH)3 یک میکرو محیط خنثی در معده ایجاد می کند تا ماده دارویی بتواند سریعتر و به مقدار بیشتری آزاد شود. این خاصیت بافری هیدروکسید آلومینیوم اثرات نامطلوب موضعی NSAID ها را بر مخاط دستگاه گوارش محدود می کند.
  • همچنین ژل هیدروکسید آلومینیوم در چندین واکسن انسانی و دامپزشکی، سموم و تزریقی آلرژن به عنوان کمکی استفاده می شود. این ترکیبات حاوی هیدروکسید آلومینیوم نه تنها سیستم ایمنی هومورال و سلولی را تحریک می‌کنند، بلکه فرمول واکسن را در طول ذخیره‌سازی تثبیت می‌کنند و از رسوب واکسن پروتئین یا چسبیدن آن به ظرف جلوگیری می‌کنند، زیرا Al(OH)3 به طور موثر مولکول‌های پروتئین را جذب می‌کند.
  • ژل هیدروکسید آلومینیوم اخیرا کاربرد فوق العاده ای به عنوان فلوکولانت در تصفیه آب پیدا کرده است.
  • در زمینه فناوری پلیمر از هیدروکسید آلومینیوم به عنوان پرکننده ضد حریق استفاده می شود. این ترکیب بی رنگ، در حدود 180 درجه سانتیگراد تجزیه می شود . سپس مقدار زیادی گرما را از واکنش جذب و بخار آب را آزاد می کند. همچنین به عنوان یک سرکوب کننده دود در فرآیند برخی از پلیمرها از جمله پلی استرها، اکریلیک ها، اتیلن وینیل استات، اپوکسی ها، پلی وینیل کلراید (PVC) و لاستیک عمل می کند.

ژل با ویسکوزیته پایین

ژل ها با ویسکوزیته پایین به راحتی قابل حمل و پمپاژ با تجهیزات استاندارد هستند. این ژل ها را می توان در درام ها، توت ها و کامیون های کانتینری فله حمل کرد. با توجه به این که این ژل ها ویسکوزیته کمتری دارند، استفاده از عوامل تعلیق کننده و غلیظ کننده ها پس از رقیق شدن تا فرمول نهایی، برای دستیابی به ضخامت مناسب برای یک سوسپانسیون آنتی اسید توصیه می شود. ژل‌های پمپ‌شونده هیدروکسید آلومینیوم ما نیز برای دستیابی به دوز نهایی به مقدار کمتری نیاز دارند.

ژل با ویسکوزیته بالا

ژل ها با ویسکوزیته بالا با عنوان محصول چسبناک هیدروکسید آلومینیوم معمولاً در سوسپانسیون های ضد اسید با مقاومت معمولی استفاده می شود. این محصولات فرمولاسیون ضخیم و خامه ای را بدون نیاز به استفاده از ضخیم کننده ها یا عوامل تعلیق کننده اضافی تولید می کنند. آنها را می توان با تجهیزات مناسب از درام تخلیه کرد یا با پمپ های مخصوص طراحی شده از درام پمپ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *