کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در تولید خمیردندان

کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در تولید خمیردندان

کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در تولید خمیردندان

خمیر دندان خمیر یا ژلی است که همراه با مسواک برای تمیز نگه داشتن دندان استفاده می شود. همچنین از خمیر دندان برای ارتقای بهداشت دهان و دندان استفاده می شود. این ماده ساینده ای است که به از بین بردن پلاک های دندانی و ذرات غذا در دندان ها کمک می کند. خمیر دندان همچنین به سرکوب بوی بد دهان و رساندن مواد فعال، اغلب فلوراید، کمک می کند که از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می کند. نمک و بی کربنات سدیم یا جوش شیرین، برخی از مواد رایجی هستند که برای جایگزینی برای خمیردندان درجه تجاری استفاده می شوند. اگر مقدار زیادی خمیر دندان بلعیده شود، می تواند سمی باشد.  فرمولاسیون عمومی خمیردندان می تواند شامل موارد زیر باشد. در این مقاله میخواهیم در مورد کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در تولید خمیردندان بیشتر صحبت کنیم

عناصر

همراه با 20 تا 42 درصد آب، خمیردندان ها شامل انواع مختلفی از مواد تشکیل دهنده هستند. سه ماده اصلی شامل مواد ساینده، فلوراید و مواد شوینده است.

ساینده ها

ساینده ها حداقل 50 درصد از خمیردندان های تجاری معمولی را تشکیل می دهند. این ذرات نامحلول برای کمک به برداشتن پلاک از روی دندان در نظر گرفته شده است. از بین بردن پلاک و جرم به جلوگیری از تجمع جرم کمک می کند. حذف پلاک، جرم و جرم به حداقل رساندن احتمال پوسیدگی و بیماری پریودنتال کمک می کند. ساینده هایی که در خمیر دندان وجود دارند شامل ذرات زیر هستند: هیدروکسید آلومینیوم (Al(OH)3)، کربنات کلسیم (CaCO3)، فسفات های هیدروژن کلسیم مختلف، سیلیکاها و زئولیت های مختلف و هیدروکسی آپاتیت. (Ca5(PO4)3OH)

ساینده ها مانند مواد پولیش دندان که در مطب دندانپزشکی استفاده می شوند نیز باعث فرسایش مینای دندان می شوند. برخی از مارک های خمیردندان نیز حاوی میکای سفید پودری هستند. این ماده به عنوان یک ساینده ملایم عمل می کند و همچنین یک درخشش زیبای زیبایی به خمیر اضافه می کند. پولیش دندان ها به از بین بردن لکه ها از سطوح دندان کمک می کند.

فلوراید

فلوراید به اشکال مختلف رایج ترین ماده فعال موجود در خمیردندان است و برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود. فلوراید به طور طبیعی به مقدار کم در گیاهان، حیوانات و در برخی منابع طبیعی آب وجود دارد. فلوراید اضافی موجود در خمیردندان اثرات مفیدی در حفظ مینای دندان و تقویت استخوان ها دارد. فلوراید سدیم (NaF) رایج ترین منبع فلوراید است، اما فلوراید قلع (SnF2)، اولافلور و مونوفلوئوروفسفات سدیم (Na2PO3F) نیز استفاده می شود. ثابت شده است که قلع فلوراید در مقایسه با سدیم فلوراید در کاهش پوسیدگی دندان و کنترل التهاب لثه موثرتر است. همچنین می تواند منجر به لکه های سطحی بیشتری شود.

سورفکتانت ها

بسیاری از خمیردندان ها، اما نه همه آنها، حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) یا مواد شوینده مرتبط هستند. SLS در انواع دیگر محصولات مراقبت شخصی و همچنین شامپو یافت می شود. SLS عمدتا به عنوان عامل کف کننده استفاده می شود. این کار توزیع یکنواخت خمیر دندان را امکان پذیر می کند و توانایی تمیز کردن آن را بهبود می بخشد.

عوامل آنتی باکتریال

تریکلوزان که یک عامل ضد باکتری است، یکی دیگر از ترکیبات رایج خمیر دندان است. تریکلوزان یا کلرید روی برای کمک به جلوگیری از التهاب لثه استفاده می شود. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، تریکوسان به کاهش وجود تارتار و از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند. بررسی انجام شده در سال 2013 نشان داد که تریکلوزان پلاک را تا 22 درصد کاهش می دهد. برای بیمارانی که به ژنژیویت مبتلا هستند، این بررسی کاهش 48 درصدی در خونریزی لثه ها را نشان داد.

طعم

خمیردندان در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی وجود دارد که برای تشویق استفاده مداوم از محصول به آن اضافه می‌شود. سه طعم رایج مورد استفاده در خمیردندان عبارتند از: نعناع، ​​نعناع و زمستان سبز. این طعم ها توسط روغن های مربوطه مانند روغن نعناع یا روغن نعناع تهیه می شود. طعم های کمتر محبوبی که در دسترس هستند عبارتند از زردآلو، آدامس حباب دار، دارچین، رازیانه، اسطوخودوس، چریش، زنجبیل، وانیل، لیمو و پرتقال. خمیر دندان های بدون طعم نیز وجود دارند.

در میان موارد بالا ساینده هیدروکسید آلومینیوم دارای اهمیت بسیاری است. هیدروکسید آلومینیوم دارای دو گرید اصلی صنعتی و بهداشتی است. در گرید بهداشتی خلوص و روش تولید بسیار مهم است. گرید بهداشتی نه تنها در ساختار خمیرداندان، بلکه در تولیدات دارویی نظیر آنتی اسید ها کاربرد دارد. هیدروکسید آلومینیوم بطور عمده از طریق استخراج از خاک بوکسیت بدست می آید. خاک بوکسیت دارای مقادیر عمده از آلومینا و مقادیری ناخالصی شامل اکسید آهن، اکسید سدیم، کربنات کلسیم و … است. در این میان اکسید آهن دارای بیشترین مقدار ممکن را دارد. هیدروکسید آلومینیوم طی کریستالیزاسیون در استخرهای محلول سود کاستیک صورت می پذیرد. طی این فرآیند ناخالصی ها در محلول سود کاستیک نامحلول بوده و به این ترتیب هیدروکسید آلومینیوم خالص تهیه می گردد. هیدروکسید آلومینیوم طی این فرآیند دارای رطوبت است و پس از خشک کردن می توان آن را در سایزهای مختلف دانه بندی نمود.

در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله خمیر دندان، سایز ذرات ریزتر (هیدروکسید آلومینیوم میکرونیزه شده) کاربرد دارد.

شرکت کیمیا ابتکار پویش پارس با تهیه هیدروکسید آلومینیوم در گرید صنعتی، جهت رفع نیاز صنایع مختلف از جمله سیم و کابل، مقره سازی، کامپوزیت و … گام برداشته است.

جهت دریافت اطلاعات فنی با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *