کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در کورین

کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در کورین

کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در کورین

چرا باید در ساخت سنگ کورین از هیدروکسید آلومینیوم استفاده کنیم؟

هیدروکسید آلومینیوم، آلومینای سه آبه یا آلومینای آبدار با فرمول شیمیایی Al(OH)3 و بعضا با عبارت اختصاری ATH بیان میشود. نوعی ماده‌ی معدنی- شیمیایی به رنگ سفید و یا گاهی صورتی روشن است که در آب حل نمیشود، اما در اسیدهای قوی مانند سولفوریک اسید، نیتریک اسید و هیدروکلریک اسید محلول می‌باشد. بیشترین حجم فروش هیدروکسید آلومینیوم برای استخراج فلز آلومینیوم مصرف می شود به طوری که از هر 1000 کیلو آلومینا در حدود ۵۰۰ کیلوگرم فلز آلومینیوم را میتوان استخراج کرد. از هیدروکسید آلومینیوم به طور گسترده برای تولید فرآورده های نسوز، سنگهای کورین، مواد ساینده، سرامیک، لعاب فلز و الکتروکوراندوم استفاده می شود. این ماده در پلیمر ها نظیر پوشش های کابل و یا به عنوان پر کننده در رزینهای پلی استر و رزین های اپوکسی نیز کاربرد دارد. با ما همراه باشید تا در این مقاله کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در کورین را برایتان شرح دهیم.

کاربرد هیدروکسید آلومینیوم

بخش مهمی از کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در سنگ های کورین که در ساخت مصنوعات پلیمری استفاده میشود و در تولید سنگهای مصنوعی یا همان سنگهای کورین کاربرد دارد. ساختار اصلی سنگ کورین شامل حدود 70 درصد هیدروکسید آلومینیوم و 30 درصد رزین، به همراه مقداری پیگمنت و سایر افزودنیهاست.

برای آشنایی با کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در صنایع مختلف، به این مقاله مراجعه فرمایید.

مزایا و معایب سنگ کورین با هیدروکسید آلومینیوم

در ساختار سنگ کورین، رزین مصرفی میتواند رزین اکریلیک و یا رزین پلی استر باشد که هرکدام مزایا و یا معایب خود را دارد. معمولا رزین آکریلیک به سنگ های کورین امکان خم پذیری و شکل گیری بیشتری را میدهد در حالیکه با استفاده از رزین پلی استر امکان تغییر فرم به حداقل میرسد. همچنین در حالت استفاده از رزین پلی استر امکان خش پذیری کمتر میشود.

بزرگترین ایرادی که در استفاده از رزین پلی استر ایجاد میشود بحث مقاومت کمتر در برابر ضربه و تنش های مکانیکی است که از این نظر سنگهای با پایه اکریلیک برتری بیشتری دارند. اما به طور کلی از آنجا که رزینهای پلی استر قیمت کمتری دارند، قیمت تمام شده سنگهای با پایه پلی استر پایینتر بوده و لذا بسیاری از تولید کنندگان سنگهای کورین، خصوصا تولید کنندگان داخلی، از رزین پلی استر استفاده میکنند. با این حال هیدروکسید آلومینیوم (ATH) جز جدایی ناپذیر سنگهای کورین است.

تفاوت هیدروکسید آلومینیوم و کربنات کلسیم در سنگ کورین

کربنات کلسیم به عنوان یکی از فراوانترین مواد معدنی و یکی از پرکاربردترین فیلرهای مصرفی در صنعت پلیمر در کل جهان است. این ماده هم به شکل مصنوعی که کربنات کلسیم رسوبی نامیده میشود و هم به شکل معدنی که از طریق استخراج و خردایش سنگ معدن کربنات کلسیم تولید میشود در مش بندیهای مختلف تهیه میشود.

کربنات کلسیم (CaCO3) یکی از محبوب ترین مواد پرکننده معدنی است که در صنعت پلاستیک استفاده می شود. این ماده به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس است ، خرد کردن یا کاهش آن تا اندازه ذرات خاص ، سازگار با طیف گسترده ای از رزین های پلیمری و مقرون به صرفه است.

کربنات کلسیم ممکن است با تعداد زیادی رزین ترموپلاستیک استفاده شود. ترکیبات پلی پروپیلن اغلب با کربنات کلسیم پر می شوند تا سختی را افزایش دهند ، این یک نیاز مهم برای عملیات در دمای بالا است. در پی وی سی ، کربنات کلسیم با ترکیبات انعطاف پذیر مانند لوله ، عایق سیم و کابل ، دستکش لاتکس ، کیسه های زباله و در ترکیبات سخت مانند لوله های اکسترود شده ، مجاری و پروفیل های پنجره و حتی به صورت ترکیب شده با رزین در برخی کامپوزیتها استفاده می شود.

به طور خلاصه اگرچه کربنات کلسیم دارای قیمت بسیار پایینی است و در صورت جایگزین کردن بخشی از رزین یا پلیمر با آن می تواند هزینه تمام شده قطعه را کاهش دهد، اما استفاده از آن در صنعت کورین که تا درصد بالایی از فیلر معدنی در آن استفاده میشود، میتواند از کیفیت کار به شدت بکاهد. این افت کیفیت هم در ظاهر و هم در خواص فیزیکی و مکانیکی سنگ تهیه شده کاملا مشخص است.

“در واقع سنگی که با کربنات کلسیم تهیه میشود دیگر عملا سنگ کورین نخواهد بود.”

ویژگی‌های سنگ کورین با هیدروکسید آلومینیوم

تفاوت خواص هیدروکسید آلومینیوم در سنگ کورین

بنابراین یک مصرف کننده لازم است دقت لازم در کیفیت سنگ تهیه شده را داشته باشد. راه کارهایی وجود دارد که از طریق آن میتوان یک سنگ کورین واقعی که در ساخت آن از هیدروکسید آلومینیوم (ATH) استفاده شده است را تشخیص داد.

به لحاظ رنگ، کلسیم کربنات مثل هیدروکسید آلومینیوم  سفید رنگ است اما نکته اینجاست که کربنات کلسیم برخلاف هیدروکسید آلومینیوم دارای ظاهری کدر و غیر شفاف است و به همین علت زمانی که در ساخت سنگ مصنوعی از آن استفاده میشود، محصول بدست آمده دارای رنگ کدر و مات می باشد که از کیفیت ظاهری به شدت میکاهد.

همچنین به صورت تجربی، از نظر سختی ، کربنات کلسیم از هیدروکسید آلومینیوم سخت تر است و سختی بیشتر آن موجب می شود تا ابزارهای برش سنگ در مدت کوتاهی از زمان کار ، ساییده و یا شکسته شوند و مهمتر از همه اینکه صفحات تهیه شده با پودر کربنات کلسیم بسیار شکننده هستند که تحت شوکهای حراراتی و یا ضربات ناگهانی دچار شکستگی می شوند.

از نظر میزان جذب آب نیز، کربنات کلسیم به علت آبدوستی ذاتی که دارد، دارای جذب آب بالایی می باشد که موجب تورم صفحات بدست آمده و کاهش عمر سنگهای تهیه شده میشود. این امر خصوصا در کاربردهای بهداشتی که محیطهای آلوده تری است، میتواند موجب جذب انواع میکروبهای بیماری زا شود و همچنین سفیدک زدن ظاهری صفحات به مرور زمان می شود.

نحوه تشخیص سنگ کورین با هیدروکسید آلومینیوم

با استفاده از راهکارهای زیر میتوان سنگهای کورین مرغوب که در ساخت آن از هیدروکسید آلومینیوم (ATH) استفاده شده است را از سنگهای تقلبی شناسایی کرد.

  • توجه به ابعاد صفحات : به دلیل انعطاف بسیار اندک سنگهای دارای کربنات کلسیم، نمی توان صفحات تقلبی کورین را در طول های بلندتر و در ابعاد استاندارد تهیه کرد، لذا عموما صفحات تقلبی دارای طول های 3 متر و یا حتی کمتر از آن می باشند، در صورتی که صفحات کورین با کیفیت که از هیدروکسید آلومینیوم در تولید آنها استفاده شده دارای بعد طولی استاندارد 3.60 و یا 4.10 متر می باشد.
  • توجه به کیفیت برش و سختی محصول: صفحات تشکیل شده از کربنات کلسیم دارای میزان سختی و سایش بالایی هستند که در کار با آنها ابزار برش در زمان کوتاهی دچار خوردگی و سایش شدید خواهد شد.
  • توجه به پولیش کاری و ساب: صفحات دارای کربنات کلسیم به خوبی جلا پیدا نمیکنند و سطح آنها براقیت لازم را ندارد. ضمنا هنگام پولیش و یا برش گرد و غبار زیادی ایجاد میشود.
  • توجه به رنگ محصول: رنگ صفحات کربنات کلسیم کدرتر و تیره تر از صفحات مرغوب است. در صفحات با کیفیت که در آنها از هیدروکسید آلومینیوم استفاده شده، عمق دید بیشتری وجود دارد.
  • میزان جذب رطوبت و آب : کافی است قطعه از صفحه کورین را برای مدت 24 ساعت داخل ظرف پر از آب قرار داده شود، پس از خشک شدن، در صورت ملاحظه سفیدک سطحی، احتمالا در ترکیب آن از کربنات کلسیم استفاده شده است.

ویژگی‌های سنگ کورین با هیدروکسید آلومینیوم

همچنین لازم به یادآوری است که صفحات کورین مرغوب که حاوی هیدروکسید آلومینیوم هستند علاوه بر ظاهری زیبا تر و بهداشتی تر،  نسبت به ضربه مقاوم تر هستند و در اثر برخورد اجسام سخت به یکباره دچار شکست نمیشوند. همچنین استفاده از هیدروکسید آلومینیوم باعث میشود تا کورین واقعی ضد حریق شده و در برابر حرارت مقاوم باشد. علاوه بر آن صفحات مرغوب نسبت به لکه مقاوم تر هستند که خود از اهمیت بالایی در آشپزخانه برخوردار است. همچنین اگرچه در صفحات کورین مرغوب امکان درز گیری به راحتی میسر است، اما در صفحاتی که از کربنات کلسیم در ساخت آنها استفاده شده این امکان وجود ندارد.

جمع‌بندی

شرکت کیمیا ابتکار پویش پارس با تهیه پودر هیدروکسید آلومینیوم با خلوص بالا و به صورت کاملا خشک و ریز دانه، افتخار دارد که بخش مهمی از نیاز صنایع تولیدکنندگان سیم و کابل، سنگ‌های مصنوعی، مقره سازی و …  را برآورده سازد.

 این شرکت در حال حاضر 3 گرید هیدروکسید آلومینیوم مخصوص صنایع کورین تهیه و تولید میکند.

جهت دریافت اطلاعات فنی و اطلاع از قیمت محصول با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *