نقش هیدروکسید آلومینیوم به عنوان پرکننده

نقش هیدروکسید آلومینیوم به عنوان پرکننده در صنایع مختلف

هیدروکسید آلومینیوم به عنوان یکی از غنی ترین مواد دارای عنصر آلومینیوم  از ماده اولیه خاک بوکسیت تهیه می­شود. این ماده در صنایع بسیار مختلفی کاربرد دارد که شامل سنگ های مصنوعی، صنایع سیم و کابل و قطعات لاستیکی و … می­باشد.  هیدروکسید آلومینیوم به عنوان پرکننده (فیلر) نیز در صنایع مختلف دارد که اغلب در ترکیب با رزین­های مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد.

 به عنوان پرکننده برای کاغذ سازی :

در صنعت کاغذ سازی، از هیدروکسید آلومینیوم به عنوان پوشش سطحی، پرکننده برای تولید کاغذ غیر قابل احتراق استفاده می شود. مزایای زیادی از هیدروکسید آلومینیوم هنگام استفاده به عنوان رنگ پوششی مانند سفیدی بالا، اندازه ذرات ریز و به خوبی توزیع شده و به صورت کریستالی لایه ای، استفاده از آن به عنوان رنگدانه می تواند سفیدی، کدورت، صافی و جذب جوهر پوشش را بهبود بخشد. هنگامی که برای جایگزینی دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند، براقیت کاغذ تمام شده را بهبود بخشد و عملکرد چاپ را بدون کاهش سفیدی و تیرگی کاغذ بهبود بخشد. با توجه به اندازه ذرات ریز و توزیع یکنواخت هیدروکسید آلومینیوم، سایش کوچک است و عمر مفید اسکراپر را می توان طولانی کرد. معمولاً اندازه ذرات هیدروکسید آلومینیوم مورد استفاده در کاغذ سازی d50 ~ 1μm، و سفیدی 99٪ است.

 به عنوان پرکننده در خمیر دندان

هدف اصلی خمیردندان پاک کردن پلاک­ های چسبیده به دندان ها بدون آسیب رساندن به لثه ها است، بنابراین نیاز به ساینده خنثی داریم، هیدروکسید آلومینیوم دارای خاصیت اصطکاک سبک است که می توان از آن برای تمیز کردن و جلا دادن دندان ها استفاده کرد. بی اثر بودن شیمیایی آن ضمن سازگاری با سایر مواد موجود در خمیر دندان، کار با آن را آسان می کند. علاوه بر این، هیدروکسید آلومینیوم دارای خواص حفظ فلوئور خوبی است، بنابراین، هیدروکسید آلومینیوم دارای طیف گسترده ای از کاربردها در خمیر دندان های دارویی و سایر خمیردندان های درجه بالا است. اندازه ذرات هیدروکسید آلومینیومی که برای خمیر دندان استفاده می شود معمولاً d50=7μm است.

 

اطلاعات بیشتر : کاربرد هیدروکسید آلومینیوم در تولید خمیردندان

 هیدروکسید آلومینیوم برای کاربردهای پزشکی

هیدروکسید آلومینیوم یکی از اجزای اصلی داروی معده است و ژل آلومینیوم خنثی کننده اسید معده است که یک داروی سنتی خوب برای درمان بیماری های معده است. برخی از داروهای خاص معده جدید نیز حاوی هیدروکسید آلومینیوم هستند.

به عنوان ماده پایه برای تولید ترکیبات شیمیایی با پایه آلومینیوم

هیدروکسید آلومینیوم یک محصول تصفیه شده در مقیاس بزرگ و با خلوص بالا است که به سرعت در اسیدها و بازهای قوی حل می شود. بنابراین، هیدروکسید آلومینیوم یک ماده خام مهم برای نمک های آلومینیوم در بسیاری از بخش های شیمیایی است. به عنوان مثال، سولفات آلومینیوم و آلوم محصولات واکنش هیدروکسید آلومینیوم و اسید سولفوریک و نمک های آن هستند. آنها محصولات شیمیایی تولید انبوه هستند که عمدتاً در صنعت کاغذسازی و تصفیه آب استفاده می شوند. پلی آلومینیوم کلرید محصول واکنش هیدروکسید آلومینیوم و اسید هیدروکلریک تحت فشار معین است که عمدتاً در پزشکی، صنایع آرایشی و بهداشتی و تصفیه آب استفاده می شود. فلوراید آلومینیوم از واکنش هیدروکسید آلومینیوم و اسید هیدروفلوئوریک تهیه می شود و عمدتاً در تولید آلومینیوم الکترولیتی استفاده می شود. بوهمیت را می توان در دماهای پایین کلسینه کرد تا جاذب آلومینا فعال و حامل کاتالیزور تهیه شود که به طور گسترده در صنعت پتروشیمی استفاده می شود.

اصلاح هیدروکسید آلومینیوم:

اگرچه هیدروکسید آلومینیوم به طور گسترده ای به عنوان یک پرکننده مقاوم در برابر شعله در صنایع پلاستیک، لاستیک و سایر صنایع استفاده می شود. این یک ضد شعله غیر آلی با دمای تجزیه پایین است که هنگام افزودن به پلیمر بر استحکام ترکیب پلیمری تأثیر می گذارد. بنابراین ما باید هیدروکسید آلومینیوم را اصلاح کنیم تا دمای تجزیه و مقدار اضافی آن افزایش یابد. معمولاً محصول با افزودن هیدروکسید آلومینیوم و عوامل جفت کننده مانند سیلان، اسید استئاریک و تیتانیوم به طور همزمان در دستگاه همزن با سرعت بالا اصلاح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *