کاریرد هیدروکسید آلومینیوم در صنایع غذایی و دارویی

هیدروکسید آلومینیوم در صنایع غذایی و دارویی

کاریرد هیدروکسید آلومینیوم در صنایع غذایی و دارویی

هیدروکسید آلومینیوم (ATH) بعنوان یک ماده مستخرج از خاک بوکسیت، به طور گسترده ای در کابردهای صنعتی از جمله استخراج فلز آلومینیوم، صنایع کاتالیست، صنایع شیمیایی و … بکار می رود. این ماده علاوه بر کاربردهای صنعتی در داروسازی نیز با ملاحظات خاصی استفاده می شود. ترکیبات دارویی مبتنی بر هیدروکسید آلومینیوم بطور عمده برای سیستم گوارش تولید و مصرف شده اند. این داروها برای درمان علائم اسید معده بیش از حد مانند ناراحتی معده ، سوزش معده و سو هاضمه اسید استفاده می شود. آنتی اسیدهای آلومینیوم و منیزیم به سرعت برای کاهش اسید معده کار می کنند. آنتی اسیدهای مایع معمولاً سریعتر / بهتر از قرص یا کپسول کار می کنند. این دارو فقط روی اسید موجود در معده کار می کند. این داروها از تولید اسید جلوگیری نمی کند بلکه این دارو ممکن است به تنهایی یا با سایر داروهایی که تولید اسید را کاهش می دهند، از جمله مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین / رانیتیدین و مهارکننده های پمپ پروتون مانند امپرازول استفاده شود. قرص هیدروکسید آلومینیوم-منیزیم از طریق دهان ، معمولاً بعد از غذا و هنگام خواب در صورت نیاز مصرف می شود. قرص هیدروکسید آلومینیوم ممکن است با داروهای دیگر (از جمله دیگوکسین ، آهن ، پازوپانیب ، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین ، آنتی بیوتیک های کینولون مانند سیپروفلوکساسین) واکنش نشان دهد و از جذب کامل آنها توسط بدن جلوگیری کند. از سوی دیگر Adjuvant  از لاتین “adjuvare” ، به معنی کمک، ماده ای است که پاسخ های ایمنی را از طریق فیزیکی یا شیمیایی افزایش می دهد. ارتباط با آنتی ژن ها به طور خاص ، مواد کمکی در تقویت پاسخ های ایمنی خاص در برابر آنتی ژن های موجود در آن کمک می کنند. در چند دهه گذشته ، صدها ماده وجود دارد به عنوان کمکی محاکمه استفاده شده است. به عنوان مثال می توان به متابولیت های باکتریایی ، روغن معدنی / سورفاکتانت با محرک ایمنی ، ریز ذره ،اسید نوکلئیک ، لیپوزوم  و پلی ساکارید اشاره کرد. با این حال ، تنها کاربرد مواد کمکی بر پایه آلومینیوم به طور گسترده ای ادامه دارند و در سطح جهانی استفاده می شود. به این منظور باید بر تعدادی از چالش ها غلبه کرد.

 

هیدروکسید آلومینیوم در صنایع

 

در ابتدا فرمولاسیون اولیه واکسن ها خالص نبودند آنها غالباً به موارد غیر مرتبط آلوده بودند، خصوصا آلودگی از نوع آنتی ژن هایی که باعث کاهش اثر واکسن می شوند. با این حال ، با ظهور فناوری DNA نوترکیب و شیمی مصنوعی ، اکنون می توان آنتی ژن های بسیار خالص تولید کردو پاسخهای ایمنی خاص تری ایجاد کنید. یک اشکال عمده از استفاده از فرمولاسیون های ساخته شده از آنتی ژن های خالص این است که تمایل به ایمنی زایی کمتری دارند. بنابراین ، چنین آماده سازی آنتی ژنیک برای دستیابی به ایمنی محافظ نیاز به افزودنی کمکی است.

واکسن دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه ، هپاتیت A و واکسن های هپاتیت B ، نمونه هایی از این واکسن ها هستند که افزودن مواد کمکی پایه آلومینیوم، جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در آنها ضروری به نظر می رسد. در مقابل ، انواع خاصی از داروهای واکسن حاوی مواد کمکی داخلی هستند. به عنوان مثال ، واکسن هایی که تولید می شوند از پاتوژن های ضعیف شده ، مانند Sabin ضعیف زنده یا پاتوژن های از بین رفته ، مانند واکسن فلج اطفال غیرفعال در ساختار آنها استفاده شده است. یک استراتژی به ظاهر ساده افزایش بار آنتی ژن در واکسن برای رسیدن به پاسخ ایمنی مطلوب هست که اغلب منجر به واکنش های جانبی نیز می شود.

برای این نوع آنتی ژن ها، افزودن مواد کمکی اجازه می دهد محتوای آنتی ژن بدون به خطر انداختن ایمنی ایجاد شده توسط واکسن کاهش یابد. از زمان اولین استفاده در سال 1932 ، میلیاردها دوز واکسن حاوی مواد کمکی بر پایه آلومینیوم با موفقیت در انسان تجویز شده است ، که منجر به کاهش میزان مرگ و میر و بیماری های عفونی می شود. استفاده گسترده از کمکی حاوی آلومینیوم را می توان به هزینه نسبتاً پایین و ایمنی عالی آنها نسبت داد. اگرچه ممکن است گاهی اوقات در محل تزریق التهاب ایجاد کنند ، اما همچنین می توانند با اتصال مولکول های فعال بیولوژیکی در واکسن ها ، از شدت واکنش های سیستمیک و موضعی بکاهد. استفاده از آلومینیوم در واکسن ها به عنوان کمکی ، عملی است که

بیش از 8 دهه ادامه یافته است. ادجوانت های مبتنی بر آلومینیوم که در واکسن ها استفاده می شوند عمدتا شامل هیدروکسید آلومینیوم و فسفات آلومینیوم هستند. در میان این ها ، هیدروکسید آلومینیوم متداول ترین ماده شیمیایی است. این ماده به عنوان کمکی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص خود را دارد، بطوری که ادجوانت های پایه هیدروکسید و مواد کمکی فسفاته آلومینیوم کاملاً متفاوت هستند. این اختلافات منجر به اختلاف در پاسخ های ایمنی برانگیخته شده توسط این 2 ماده شیمیایی می شود. تفاوت قابل توجه دیگر بین پایه هیدروکسید آلومینیوم مواد افزودنی و مواد افزودنی مبتنی بر فسفات آلومینیوم در آنها نهفته است. فرمولاسیون واکسن حاوی هیدروکسید آلومینیوم با القا ترشح اسید اوریک به عنوان سیگنال خطر، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. این روند به شدت انواع خاصی از مونوسیت ها را که به سلول های دندریتیک متمایز می شوند ، جذب می کند. سلولهای دندریتیک آنتی ژن را برداشته و به غدد لنفاوی می رسانند و سلولهای T و سلولهای B را تحریک می کنند تا پاسخ ایمنی ایجاد کنند.

علاوه بر صنایع دارویی، هیدروکسید آلومینیوم نیز همچنین در صنایع غذایی، از جمله تولید سدیم پیرو فسفات و بیکینگ پودر استفاده می شود.

شرکت کیمیا ابتکار پویش پارس، واقع در شهرک صنعتی شمس آباد (تهران) در راستای رفع نیاز صنایع داخل کشور در راستای تولید هیدروکسید آلومینیوم برای کاربردهای صنعتی کوشیده است.

جهت خرید و یا دریافت اطلاعات فنی با ما در تماس باشید.

2 thoughts on “کاریرد هیدروکسید آلومینیوم در صنایع غذایی و دارویی

  1. نگـــــار says:

    باسلام
    بابت ادجوانت آلومینیوم موجوددرواڪسن سینوفارم نگران بودم “مطالبتون مفیدبود وتاحدی نگرانیمو رفع کرد
    سپاس ازشما “انشالله حال دلتون همیشه عالــــــــــے باشه 🌺🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *